سبد خرید

چگونه از لنز اسکلرال مراقبت کنیم؟

دسته‌بندی

آخرین مقالات

برچسب‌ها

ارتباط با ما

چگونه از لنز اسکلرال مراقبت کنیم؟
۳۰ تیر ۱۴۰۳
سردبیر
263

نکات مهم مراقبت و نگهداری لنزهای اسکلرال: هر آنچه باید بدانیم

لنزهای اسکلرال گروهی از لنزهای تماسی هستند که عمدتاً از مواد اولیه ای به نام فلوروسیلیکون آکریلات تولید می‌شوند. این لنزها تفاوت‌های زیادی با لنزهای تماسی نرم و هارد دارند و همین تفاوت باعث می‌شود نگهداری و مراقبت ویژه‌ای برای آنها در نظر گرفته شود. در این مقاله به اختصار تمامی نکات مهم و‌ ضروری که دارندگان انواع لنز اسکلرال باید بدانند و رعایت کنند را اشاره می‌کنیم و با رعایت این نکات راحتی بیشتر و دید شفاف تر را تجربه خواهید کرد و طول عمر لنز شما خیلی بیشتر خواهد شد.

۱- لنزهای اسکلرال انعطاف‌پذیر نیستند و قابل تا شدن نیز نمی‌باشند. بنابراین اگر فشار نامتعارف به آنها وارد شود امکان شکستن لنز وجود دارد. این مورد موقع گذاشتن و برداشتن و ضدعفونی لنز حتما باید مورد توجه قرار گیرد.

۲- لنزهای اسکلرال محلول ضدعفونی مخصوص خود را دارند و به هیچ عنوان از محلول‌های لنزهای نرم نباید برای شستشو، ضدعفونی و نگهداری آنها استفاده شود. محلول‌های نگه‌داری با نام‌های ولک (wohlk)، کانزین پلاس (Consin RGP plus) و اورکلین آویزور (EVER CLEAN) که در ایران موجود هستند برای ضدعفونی و نگهداری لنزهای اسکلرال استفاده می‌شود.

۳- قبل از هر بار مصرف، حتماً باید سطح داخلی و خارجی لنز به طور کامل با انگشت دست یا به کمک گوش پاک کن و محلول شستشو داده شود. اگر اینکار انجام نشود سطح لنز در مدت زمان کوتاه دچار رسوب خواهد شد.

۴- هر دو هفته یکبار محلول‌‌های مخصوص ضدرسوب برای شستشوی عمیق تر و کامل‌تر لنز استفاده شود. این کار باعث رسوب‌زدایی لنز می‌شود و از تجمع رسوبات در طولانی مدت جلوگیری می‌کند.

۵- تا حد ممکن از به‌کارگیری شوینده‌هایی مانند شامپو سر، شامپو بدن، مایع دستشویی و شامپو بچه در تمیز کردن لنز اسکلرال خودداری شود.

۶- زمانی که لنز در داخل چشم شماست از استعمال انواع لوازم آرایشی خصوصاً ریمل و خط داخل چشم خودداری شود. چرا که باعث نوسان دید می‌ شود و در درازمدت باعث رسوب گرفتن سطح لنز شما خواهد شد.

۷- زمانی که لنز اسکلرال در چشم قرار دارد از پاشیدن تافت مو خودداری شود. چرا که ذرات تافت باعث آسیب سطح لنز می‌شود.‌ برای جلوگیری از آسیب، بهتر است همیشه اول تافت مو زده شود و بعد از آن لنز گذاشته شود.

۸- از خوابیدن طولانی مدت با لنز اسکلرال خودداری شود. از آنجایی که این لنزها عمدتاً برای استفاده در شرایط چشم باز روزانه طراحی شده‌اند خواب شبانه با آنها ممنوعیت دارد. البته چرت روزانه تا ۲ ساعت مشکلی ندارد.

۹- از تماس مستقیم آب شیر یا آب لوله‌‌‌کشی شهری و همچنین دیگر آب‌ها مانند دریا و استخر و رودخانه با لنز اجتناب شود.‌ این آب‌ها میکروب‌های طبیعی زیادی در خود دارند که رسیدن آنها به لنز و‌ سطح چشم می‌تواند آسیب‌های جدی ایجاد کند.

۱۰- اگر در محیط کار شما ذرات معلق، گرد و غبار سنگین، بخارات شیمیایی و دوده زیاد است حتماً سعی کنید از عینک‌های مخصوص محافظ در محیط کار خود استفاده کنید تا ذرات مزاحم باعث آسیب لنز نشود.

۱۱- کاشت مژه به طور کلی توصیه نمی‌شود. اگر به هر دلیلی تمایل به کاشت مژه داشتید در جلسۀ مربوطه لنز داخل چشمتان نباشد. چرا که اگر چسب مخصوص کاشت روی لنز بریزد آسیب جدی به لنز وارد می‌‌کند.

۱۲- از قرار دادن لنزهای اسکلرال در جاهای خیلی گرم آن هم به حالت خشک و بدون محلول خودداری شود چرا که می‌تواند باعث دفرمه شدن و‌ کج و کوله شدن لنز  شود و بعد از آن قابل استفاده نخواهد بود.

۱۳- اگر به مدت طولانی تمایل به استفاده از لنزهای اسکلرال خود ندارید می‌توانید به صورت خشک و‌ بدون محلول از آنها نگه‌داری کنید. هر موقع تصمیم به استفاده مجدد گرفتید از یک ساعت قبل داخل محلول گذاشته و‌ بعد استفاده کنید.

۱۴- داخل لنز اسکلرال فقط سرم (نرمال سالین) و یا قطره اشک مصنوعی یکبار مصرف (تک دوز) ریخته می‌شود. از ریختن قطره‌های اشک مصنوعی معمول (دارای مواد نگهدارنده) و محلول شستشو در داخل لنز موقع گذاشتن به چشم خودداری کنید.

۱۵- لنز اسکلرال برای هر چشم به طور اختصاصی طراحی و تولید می‌شود. بنابراین لنز شما حتی برای افرادی که ضعیفی چشم مشابه شما دارند نیز مطلقاً قابل استفاده نیست چرا که از نظر انحناها، قرارگیری لبه‌ها، میزان آستیگمات لبه و‌ مرکز و دیگر اعداد آن تفاوت زیادی وجود دارد. حتی لنز دو چشم یک بیمار نیز معمولا هیچوقت مثل هم نیست.

۱۶. گذاشتن و‌ برداشتن لنز اسکلرال و‌ همچنین نگهداری آن در بیماران سنین زیر ده سال الزاماً باید توسط والدین انجام شود، چرا که در این سنین کودک قادر به انجام اقدامات نیست. البته استثناء نیز وجود دارد.

۱۷- زمانی که لنز اسکلرال روی چشم شماست از ریختن قطره‌های درمانی چشم مانند قطره‌های فشار چشم یا آنتی بیوتیک و غیره روی چشم خودداری کنید. برای استفاده این قطره‌ها لنز نباید داخل چشم باشد.

۱۸- اگر دچار عفونت چشمی یا چرک شدید چشم و یا دیگر مشکلات عفونی و‌ التهابی چشم شدید سعی کنید حدالمقدور لنز را استفاده نکنید و قبل از استفاده با متخصص مربوطه مشورت کنید.

۱۹- هربار که لنز اسکلرال را در داخل چشم خود قرار می‌دهید حتماً در آینه نگاه کنید و اطمینان حاصل کنید در هیچ جای لنز حباب هوا وجود نداشته باشد. در صورت وجود حباب لنز را بردارید و‌ دوباره در چشم قرار دهید.

۲۰- در صورت رخداد هر گونه مشکل هنگام استفاده از لنز حتماً با متخصص مربوطه که لنز را تجویز کرده، مشورت کرده و از اقدامات خودسرانه خودداری فرمایید.

در نهایت باید گفته شود که لنزهای اسکلرال جزء پیشرفته‌ترین، راحت‌ترین، دقیق‌ترین و در عین حال ایمن‌ترین لنزهای دنیا هستند و اگر نکات مراقبتی و‌ بهداشتی آنها رعایت شود هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کنند و‌ از دید عالی خود برای طولانی مدت لذت خواهید برد.

واژگان کلیدی این مقاله:
لنز اسکلرال، مینی اسکلرال، فول اسکلرال، نگهداری لنز اسکلرال، محلول لنز، محلول اسکلرال، ضدعفونی لنز، ضدعفونی لنز اسکلرال، محلول کانزین پلاس، لنز هارد، قوزقرنیه

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لوگو - دکتر اسهرلوس

وب‌سایت رسمی کلینیک تخصصی دکتر اسهرلوس

ارتباط با ما

تمامی حقوق این مجموعه متعلق به دکتر امیر اسهرلوس است.

طراحی وب‌سایت: هورماه