سبد خرید

پنج روش موثر برای توقف پیشرفت ضعیفی چشم

دسته‌بندی

آخرین مقالات

برچسب‌ها

ارتباط با ما

پنج روش موثر برای توقف پیشرفت ضعیفی چشم
۱۲ مهر ۱۴۰۲
سردبیر
498

از چه روش‌هایی برای توقف پیشرفت ضعیفی چشم استفاده کنیم؟

ضعیفی چشم از نوع نزدیک بینی (Myopia) که به آن مایوپی هم گفته می‌شود به حالتی اطلاق می‌شود که فرد فاصله‌های دور را تار می‌بیند ولی برای دیدن فاصله‌های نزدیک مشکلی ندارد. این نوع ضعیفی بر خلاف انواع دیگر ضعیفی چشم معمولاً حالت پیشرونده دارد و هر سال به میزان آن افزوده می‌شود. اگر میزان این نوع ضعیفی چشم از یک حد مجاز فراتر برود در واقع تبدیل به یک بیماری خطرناک شبکیه چشم می‌شود و در نهایت می‌تواند به نابینایی منجر شود. بنابراین در افرادی که دچار نزدیک بینی هستند خصوصاً در کودکان و نوجوانان حتماً باید با اقدامات درمانی پیشگیری کننده بتوانیم سرعت پیشگیری آن را کاهش دهیم یا حتی متوقف کنیم. بالا رفتن نمره ضعیفی چشم به مقاویر بیشتر از ۷ یا ۸ نمره عملاً خطرساز خواهد بود و می‌تواند برای سلامتی چشم مشکل‌ساز شود. خوشبختانه روش‌های موثر و خیلی کارآمد در دنیا معرفی شده است که به خوبی می‌توانند از پیشرفت نزدیک بینی جلوگیری کنند و خطر نابینایی را به صفر برسانند‌.

پنج روش بسیار مؤثر برای کنترل پیشرفت نزدیک بینی به شرح زیر است:

۱- استفاده از قطره‌های آتروپین رقیق شده یا لودوز آتروپین (Low dose atropine):
این قطره‌ها با رقیق کردن آتروپین ساخته می‌شود و یکی از جدیدترین و مؤثرترین روش‌های کنترل نزدیک بینی به شمار می‌رود. در کلینیک ما این قطره‌ها مطابق با شرایط چشم بیمار ساخته و به بیمار تحویل داده می‌شود. توجه داشته باشید که نوع آمادۀ این قطره‌ها در داروخانه‌های ایران وجود ندارد. برای تهیه این قطره ابتدا یک معاینه کامل باید انجام شود سپس قطره مناسب برای شما ساخته می‌شود. هیچگونه عوارض خاصی با استفاده از این قطره‌ها ایجاد نمی‌شود و روشی کاملاً ایمن و بدون عارضه هستند.

۲- استفاده از لنزهای ارتوکراتولوژی شبانه:
لنزهای ارتوکراتولوژی (Orthokeratology) یا لنزهای شبانه یا لنزهای شارژی که به آنها در اختصار لنزهای ارتوکی گفته می‌شود، لنزهایی هستند که شب موقع خواب در چشم گذاشته می‌شوند و صبح برداشته می‌شوند. در طول روز شماره چشم فرد صفر است و در تمام طول روز دید عالی خواهد داشت و هیچ نیازی به زدن عینک یا لنز در طول روز نخواهد بود. این لنزها تقریباً جزء قوی‌ترین و مؤثرترین روش‌های پیشگیری از پیشرفت ضعیفی چشم محسوب می‌شوند. استفاده از این نوع لنزها هیچگونه عارضۀ خاصی ایجاد نمی‌کند و برای طولانی مدت استفاده می‌شوند. میانگین طول عمر این لنزها ۲ تا ۴ سال می‌باشد که البته با رعایت اصول استفاده و مراقبت‌های لازم، زمان استفاده بیشتر نیز خواهد شد.

۳- استفاده از عینک‌های کنترل نزدیک‌بینی یا پریفرال دیفوکوس: این عدسی‌ها طوری طراحی می‌شوند که تشکیل کانون تصویر نسبت به عدسی‌های معمول تفاوت دارد و باعث می‌شود دستورات مغزی برای تغییر اندازۀ کره چشم و افزایش ضعیفی چشم مهار می‌شود.‌ به طور ساده‌تر وقتی این نوع عدسی‌ها در عینک تجویز می‌شود شمارۀ ضعیفی چشم دیگر پیشرفت نمی‌کند و بیشتر نمی‌شود. توجه شود که این عدسی‌ها از نظر ظاهری هیچ تفاوتی با عدسی‌های معمولی ندارند فقط طراحی اپتیکی آنها متفاوت است.

۴- استفاده از لنزهای تماسی کنترل نزدیک‌بینی یا پریفرال دیفوکوس: یکسری لنزهای تماسی توسط برخی شرکت‌های محدود تولید می‌شوند که از تئوری دیفوکوس محیطی استفاده می‌کنند. این لنزها که اولین بار توسط کمپانی کوپرویژن با نام لنز مایسایت (Misight) تولید شدند یکی از بهترین روش‌ها برای کنترل و مهار پیشرفت نزدیک‌بینی شناخته شدند. استفاده از این لنزها به خوبی می‌تواند روند پیشرفت ضعیفی چشم را کند کرده یا حتی متوقف کند. علاوه بر شرکت کوپرویژن برخی شرکت‌های دیگر هم امروزه این لنزها را تولید و عرضه می‌کنند.

۵- استفاده از روش‌های ترکیبی: ترکیبی از این روش‌ها معمولاً اثر بالاتری از نظر پیشگیری ایجاد می‌کند. برای مثال ترکیب روش ارتوکراتولوژی و آتروپین رقیق شده که «ارتوکراتوآتروپین تراپی» نامیده می‌شود اثر بسیار خوبی ایجاد می‌کند. یا ترکیب روش‌های عینکی با قطره نیز اثر قوی‌تری از نظر کنترل پیشرفت می‌تواند ایفا کند.

خوشبختانه تمامی این روش‌ها در کلینیک تخصصی دکتر اسهرلوس قابل انجام است و تمام امکانات لازم برای ارائه خدمات در این زمینه به طور کامل محیا می‌باشد. برای شروع هر کدام از این روش‌ها انجام یک معاینه کامل قطعاً ضروری خواهد بود.

واژگان کلیدی این مقاله:
نزدیک بینی، کنترل نزدیک بینی، ضعیفی چشم، توقف پیشرفت ضعیفی چشم، اتروپین، مایوپین، آتروپین رقیق شده، لودوز آتروپین، ارتوکراتولوژی، لنز شبانه، لنز ارتوکی، لنز شارژی، ارتوکراتوآتروپین تراپی، عینک مایوپیا، مایوپیا کنترل، پریفرال دیفوکوس، کنترل پیشرفت مایوپی، مایوپی، لنز مایسایت

مقالات مرتبط

انواع لنزهای اسکلرال ۱۷ اسفند ۱۴۰۱

انواع لنزهای اسکلرال

در این مقاله به بررسی انواع لنزهای اسکلرال، کاربردها و تفاوت‌هایشان می‌پردازیم.

مقالات ادامه مطلب
حذف عینک در پیرچشمی ۲۷ بهمن ۱۴۰۱

حذف عینک در پیرچشمی

بررسی انواع روش‌های حذف عینک در پیرچشمی:

مقالات ادامه مطلب
درمان بیماری قوز قرنیه ۹ دی ۱۴۰۱

درمان بیماری قوز قرنیه

درباره روش‌های درمان بیماری قوز قرنیه چه می‌دانید؟

مقالات ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لوگو - دکتر اسهرلوس

وب‌سایت رسمی کلینیک تخصصی دکتر اسهرلوس

ارتباط با ما

تمامی حقوق این مجموعه متعلق به دکتر امیر اسهرلوس است.

طراحی وب‌سایت: هورماه