سبد خرید

کدام لنز برای انواع ضعیفی چشم مناسب‌تر است؟

دسته‌بندی

آخرین مقالات

برچسب‌ها

ارتباط با ما

کدام لنز برای انواع ضعیفی چشم مناسب‌تر است؟
۱۱ خرداد ۱۴۰۲
سردبیر
445

بررسی کاربرد انواع لنزها: کدام لنز برای دوربینی، نزدیک‌بینی، آستیگماتیسم و قوز قرنیه مناسب تر است؟

انواع مختلف لنزهای تماسی وجود دارند که هر کدام از این لنزها بر اساس ساختار و نوع طراحی که دارند برای انواع خاصی از مشکلات چشمی مناسب‌اند. در این مقاله سعی کرده‌ایم به‌طور اختصار، کاربردهای تخصصی هر کدام از انواع لنزها را مشخص کنیم:

لنزهای نرم کروی:
این لنزها جزء رایج‌ترین انواع لنزهای تماسی هستند که از جنس نرم می‌باشند و معمولاً به دو گروه هیدروژل و سیلیکون هیدروژل طبقه‌بندی می‌شوند. لنزها سیلیکون هیدروژل نسل جدیدتری هستند و مهمترین تفاوت این لنزها با انواع هیدروژل، در اکسیژن‌رسانی خیلی خوب آنها می‌باشد. لنزهای نرم کروی لنزهایی هستند که هیچگونه نمره آستیگمات روی آنها تعبیه نمی‌شود و فقط مقادیر دوربینی یا نزدیک‌بینی را اصلاح می‌کنند.

– کاربرد:
دوربینی: تا ۱۰ نمره
نزدیک‌بینی: تا ۱۵ نمره
آستیگمات: پوشش نمی دهد.
قوزقرنیه: مناسب نیست.

لنزهای نرم توریک:
این لنزها نوع دیگری از لنزهای نرم (Soft) هستند که نمره اصلاح آستیگمات نیز روی آنها وجود دارد. لنزهای نرم توریک نیز در هر دو نوع جنس هیدروژل و سیلیکون هیدوژل موجود هستند که قطعا لنزهای سیلیکون هیدروژل کیفیت بهتری دارند.

-کاربرد:
دوربینی: پوشش نمی‌دهد (امکان تولید سفارشی وجود دارد.)
نزدیک‌بینی: تا ۶ نمره
آستیگمات: تا ۲/۵ نمره
قوزقرنیه: فقط موارد خیلی خفیف

لنزهای رنگی:
این لنزها معمولاً از جنس نرم ساخته می‌شوند و در اکثر موارد از نوع جنس هیدوژل هستند. البته لنزهای رنگی سیلیکون هیدوژل نیز تولید می‌شوند و به میزان محدود حتی در ایران نیز در دسترس هستند‌. از این لنزها برای تغییر رنگ چشم استفاده می‌شود و می‌تواند به دو حالت رنگی (بدون نمره) و طبی رنگی (نمره‌دار) تجویز و استفاده شود.‌

– کاربرد:
نزدیک‌بینی: تا ۱۰ نمره
دوربینی: تا ۱۰ نمره
آستیگمات: کمتر از یک نمره
قوزقرنیه: مناسب نیست

لنزهای هارد یا سخت:
این لنزها که به آنها لنزهای GP یا نفوذپذیر گاز (Gas Permeable) هم گفته می‌شود از جنسی شبیه پلاستیک با نام سیلیکون آکریلات یا فلوروسیلیکون آکریلات ساخته می‌شوند و اکسیژن‌رسانی بسیار بالایی دارند. این لنزها به دلیل وضوح دید خیلی خوب و امکان اصلاح سطح نامنظم قرنیه، مزیت بالایی نسبت به لنزهای نرم دارند اما مهمترین ایراد این لنزها‌ حس خیلی زیاد و عدم راحتی آنهاست.

– کاربرد:
نزدیک‌بینی: تا ۲۰ نمره
دوربینی: تا ۲۰ نمره
آستیگمات: تا ۳ نمره
قوزقرنیه: موارد خفیف تا متوسط

لنز نرم ARC:
این لنزها نوع جدید و متفاوت از لنزهای نرم هستند که با ضخامت خیلی بیشتر تولید می‌شوند و همین امر باعث می‌شود بتوانند آستیگمات‌های بالا را هم تا حدودی پوشش دهند. این لنزها حتی در موارد آستیگمات‌های نامنظم مانند قوزقرنیه هم امکان تجویز دارند.

– کاربرد:
نزدیک‌بینی: تا ۱۵ نمره
دوربینی: تا ۱۵ نمره
آستیگمات: تا ۶ نمره
قوزقرنیه: موارد خفیف و متوسط

لنز اسکلرال و مینی اسکلرال:
لنز اسکلرال خصوصاً در طراحی جدیدشان، جزء پیشرفته‌ترین انواع لنزهای تماسی محسوب می‌شود که برای بازسازی مجدد چشم حتی بعد از آسیب‌های چشمی شدید نیز قابل استفاده هستند. این لنزها برای اصلاح انواع ضعیفی چشم معمولاً هیچ محدودیتی ندارند و در انواع و مقادیر مختلف ضعیفی قابل تجویز هستند‌. لنزهای اسکلرال تنها نوع لنزهای تماسی هستند که در خشکی چشم حتی موارد شدید هم قابل تجویز هستند و برای خیلی از اختلالات چشمی حتی به عنوان درمان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. این لنزها بهترین نوع لنز برای بیماران قوزقرنیه و بیماران پیوند قرنیه می‌باشند.

– کاربرد:
نزدیک‌بینی: نامحدود تا ۳۰ نمره و بیشتر
دوربینی: نامحدود تا ۳۰ نمره و بیشتر
آستیگمات: نامحدود تا ۲۰ نمره و بیشتر
قوزقرنیه: بدون محدودیت، از خفیف تا شدید

لنز ارتوکراتولوژی:
این لنزها که به آنها ارتوکراتولوژی شبانه (Overnight Orthokeratology)، لنزهای شارژی یا لنزهای ارتوکی نیز گفته می‌شود یکی از جالب‌ترین و بهترین انواع لنزها می‌باشند که فقط موقع شبانه در چشم گذاشته می‌شوند. بیمار شب موقع خوابیدن لنز را در چشم خود قرار می‌دهد و صبح از چشم خارج می‌کند و از صبح تا شب دید خیلی عالی خواهد داشت و هیچ نیازی به لنز و عینک در طول روز ندارد. این لنزها یکی از بهترین روش‌ها برای پیشگیری از افزایش ضعیفی چشم از نوع نزدیک‌بینی نیز می‌باشند.

– کاربرد:
نزدیک‌بینی: تا ۸ نمره
آستیگمات: تا ۳ نمره
دوربینی: مناسب نیست
قوزقرنیه: مناسب نیست

لنز سیلسافت:
این لنزها از جنس سیلیکون خالص هستند و به آنها لنزهای سیلیکون الاستومر گفته می‌شود. این نوع لنزها بیشترین میزان اکسیژن‌رسانی را در بین تمام لنزها دارند و عمدتاً برای نمره‌های مثبت بالا مانند آفاکیا تجویز می‌شوند. رایج‌ترین کاربرد این لنزها، برای نوزادان و کودکانی هست که به تازگی آب مروارید عمل کرده‌اند.

– کاربرد:
نزدیک‌بینی: پوشش نمی‌دهد
دوربینی: تا ۳۰ نمره و بیشتر
آستیگماتیزم: تا ۱/۵ نمره
قوزقرنیه: مناسب نیست

لنزهای مولتی فوکال و دو دید:
این لنزها گونه‌ای از لنزهای تماسی هستند که به‌صورت دو کانونه یا چندکانونه طراحی می‌شوند و مناسب بیمارانی هستند که هم دید دور ضعیف دارند و هم مشکل دیدن فاصله‌های نزدیک را دارند. این افراد که نیاز به دو عینک پیدا می‌کنند می‌تواند با استفاده از این نوع لنزها از دو عینک دور و نزدیک بی‌نیاز شوند. رایج‌ترین کاربرد این لنزها در پیرچشمی می‌باشد.

– کاربرد:
نزدیک بینی: تا ۱۵ نمره
دوربینی: تا ۱۵ نمره
آستیگماتیزم: تا ۱۰ نمره
قوزقرنیه: فقط برخی لنزها مناسب است.

خوشبختانه تمامی انواع لنزهایی که در این مقاله معرفی شدند در کلینیک دکتر اسهرلوس تجویز و ارائه می‌شوند و تخصصی‌ترین خدمات لنزهای تماسی را با به روزترین کیفیت در این کلینیک می‌توانید دریافت کنید.

واژگان کلیدی این مقاله:
لنز، لنز تماسی، لنز زیبایی، لنز نرم، لنز رنگی، لنز هارد، لنز سخت، لنز جی پی، لنز سیلیکون هیدروژل، لنز هیدروژل، لنز سافت، لنز سیلیکون الاستومر، سیلسافت، اسکلرال، مینی اسکلرال، قوز قرنیه، لنز توریک، لنز آستیگمات، لنز توریک رنگی، لنز آستیگمات رنگی، لنز نرم ARC، لنز ارتوکراتولوژی، لنز شبانه، لنز شارژی، لنز ارتوکی، لنز پروستتیک، لنز نرم کروی، لنز قوزقرنیه، لنز داخل چشمی، کنتاکت لنز

مقالات مرتبط

نزدیک بینی و نابینایی ناشی از آن ۱۱ خرداد ۱۴۰۳

نزدیک بینی و نابینایی ناشی از آن

درباره خطرات نزدیک بینی، مهمترین نوع ضعیفی چشم

مقالات ادامه مطلب
لنزهای ارتوکراتولوژی (شبانه) برای چه کسانی مناسب است؟ ۳۰ آذر ۱۴۰۲

لنزهای ارتوکراتولوژی (شبانه) برای چه کسانی مناسب است؟

چه کسانی می‌توانند از لنزهای ارتوکراتولوژی (لنز شارژی یا شبانه) استفاده کنند؟

مقالات ادامه مطلب
میبو، قطره جدید درمان خشکی چشم ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لوگو - دکتر اسهرلوس

وب‌سایت رسمی کلینیک تخصصی دکتر اسهرلوس

ارتباط با ما

تمامی حقوق این مجموعه متعلق به دکتر امیر اسهرلوس است.

طراحی وب‌سایت: هورماه