سبد خرید

درمان نابینایی با ساخت قرنیه مصنوعی از پوست خوک

دسته‌بندی

آخرین مقالات

برچسب‌ها

ارتباط با ما

درمان نابینایی با ساخت قرنیه مصنوعی از پوست خوک
۲۸ آذر ۱۴۰۱
سردبیر
560

درمان نابینایی با ساخت قرنیه مصنوعی از پوست خوک

یکی از مقالات بسیار جالبی که حدود سه ماه پیش به چاپ رسید، گزارش ساخت قرنیه مصنوعی و بینا شدن ۲۰ فرد نابینا که دچار نابینایی قرنیه‌ای و کدورت کامل قرنیه بودند است

قرنیه مصنوعی از پروتئین‌های کلاژن مربوط به پوست خوک ساخته شده است و به شکل مشابه قرنیه انسان درآورده‌اند. قرنیه چشم انسان سرشار از پروتئین‌های رشته‌ای به نام کلاژن است که این پروتئین‌های مسئول استحکام بافت قرنیه نیز هستند.

پروتئین‌های نوع کلاژن با استفاده از تکنولوژی‌های مهندسی زیستی از پوست خوک استخراج شده‌اند. این قرنیه که به‌صورت کاملاً مصنوعی در آزمایشگاه ساخته شد در چشم ۲۰ نفر از افرادی که به دلیل کدورت شدید قرنیه کامل نابینا بودند پیوند شد.

گزارش فوق‌العاده جالبی که در این تحقیق انجام شده است این بود که همه ۲۰ نفر بینایی خود را به دست آوردند و ۳ نفر از آنان که هندی بودند به دید کامل ۱۰/۱۰ رسیدند در حالی‌که قبل از این اقدام نابینا بودند! با پیوند این پروتز قرنیه‌ای کدورت از مقابل دید بیمار حذف می‌شود و بینایی بازگردانده می‌شود.

قرنیه مصنوعی به این روش قطعاً مشکلات افراد زیادی که به هر دلیلی دچار کدورت قرنیه‌ای هستند را حل خواهد کرد. البته باید توجه شود که این روش برای نابینایی‌های قرنیه‌ای پاسخگو خواهد بود. بنابراین بیمارانی که به دلیل مشکلات لنز چشم یا شبکیه یا عصب بینایی دچار نابینایی باشند قطعاً کمک خاصی نخواهد کرد.

بیمارانی که دچار پارگی و جراحت شدید قرنیه شده‌اند، بیماران قوز قرنیه شدید، بیماران سوختگی‌های شیمیایی با اسید یا قلیا، کودکان دچار دیستروفی‌های قرنیه و … از این روش سود خواهند برد. در این افراد معمولا پیوند قرنیه معمولی که از بافت زنده انجام می‌شد، معمولا پس زده می‌شد و چندین بار پیوند نیز انجام می‌شد اما در نهایت پس زدن پیوند باعث شکست درمان می‌شد. مزیت استفاده از پروتزهای مصنوعی قرنیه این خواهد بود که پس زدن پیوند در آن مفهومی ندارد و این مشکل برطرف می‌شود.

این روش هنوز استانداردهای بین‌المللی لازم برای ورود به عرصه بالینی را دریافت نکرده است. بعد از دریافت گواهی‌های لازم، قطعاً وارد استفاده بالینی می‌شود.

کلیدواژه‌ها: قرنیه مصنوعی، کدورت قرنیه، شبکیه چشم، پیوند قرنیه، پروتز چشم

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لوگو - دکتر اسهرلوس

وب‌سایت رسمی کلینیک تخصصی دکتر اسهرلوس

ارتباط با ما

تمامی حقوق این مجموعه متعلق به دکتر امیر اسهرلوس است.

طراحی وب‌سایت: هورماه