سبد خرید

عینک آفتابی خوب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

دسته‌بندی

آخرین مقالات

برچسب‌ها

ارتباط با ما

عینک آفتابی خوب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟
۱۸ آذر ۱۴۰۱
سردبیر
653

ویژگی‌های یک عینک آفتابی خوب:

۱. باید جنس فریم و عدسی آن مقاوم باشد و حداقل ضربه‌گیری را داشته باشد. برای مواردی که امکان ضربه زیاد است باید فریم و عدسی نشکن استفاده شود. ضربه‌گیری در جنس‌های مختلف فریم و عدسی با هم متفاوت است. برای مثال عدسی‌های پلی‌کربنات و تریوکس ضربه‌گیری خیلی بالایی دارند و احتمال شکستن این عدسی‌ها خیلی کم است.

۲. رنگ عدسی‌های آن باید متناسب با محیط مورد استفاده انتخاب شود. هر رنگ عدسی در عینک، بخشی از نورها را جذب و بخشی را عبور می‌دهد. بنابراین بر اساس محیط زندگی یا محیط کار و فعالیتی که عینک برای آن منظور تهیه می‌شود تعیین کننده نوع رنگ عدسی نیز می‌باشد. برای مثال برای کارگری که دائم زیر تابش نور آفتاب است، رنگ قهوه‌ای خیلی بهتر از رنگ خاکستری و سبز است. از این رو حتماً برای انتخاب رنگ عینک‌های آفتابی در کنار سلائق زیبایی‌شناختی، حتماً مشاوره‌های تخصصی در مورد محافظت‌های نوری را هم در نظر بگیرید‌.

۳. عدسی‌ها باید محافظت خوبی در برابر اشعه ماوراءبنفش داشته باشند. تشعشات فرابنفش نور خورشید یا ساطع شده از برخی وسیله‌های صنعتی مانند ابزارهای جوشکاری به سطح چشم آسیب جدی وارد می‌کنند. ملتحمه و قرنیه چشم و همچنین عدسی چشم بیشترین سهم از این آسیب‌ها را دریافت می‌کنند. بنابراین کنترل مناسب این تشعشعات یکی از دغدغه‌های اصلی مراقبت چشم به شمار می‌رود‌. از نظر مراقبت در برابر فرابنفش، عدسی‌های پلاستیکی ذاتاً بهتر از عدسی‌های شیشه‌ای عمل می‌کنند. در بین عدسی‌های پلاستیکی هم بسته به جنس و نوع رنگ آن میزان مراقبت متفاوت است. برای مثال عدسی ترایوکس مراقبت بهتری نسبت به عدسی‌های پلی‌کربنات دارد.

۴. اگر چشم فرد دچار ضعیفی چشم باشد حتما باید عدسی‌های عینک آفتابی نیز نمره‌دار باشند (عینک طبی‌آفتابی) و علاوه بر محافظت‌های نوری، بینایی خوب را نیز فراهم کند‌. تمام کسانی که دچار ضعیفی چشم هستند می‌توانند در کنار عینک طبی خود یک عینک آفتابی نیز داشته باشند که عدسی‌های آن علاوه بر رنگی بودن، نمره‌دار نیز هستند.

۵. عدسی‌ها باید مرغوب باشد. هیچ‌گونه موج‌دار بودن و اعوجاج عدسی برای عینک پذیرفته نیست. متأسفانه عینک‌های ارزان‌قیمت عمدتاً این مشکلات را دارند. برای مقابله با این مشکل حتماً سعی کنید عینک را از جاهای معتبر تهیه کنید و از اصالت عینک اطمینان حاصل کنید. خرید عینک با هزینه‌های خیلی ارزان از دستفروش‌ها، بوتیک‌ها و دیگر مکان‌های غیرمجاز قطعاً توصیه نمی‌شود.

۶. پوشش‌های مناسب اعم از پوشش آنتی‌رفلکس، بلو‌کنترل، ضد خش و … بر حسب نیاز فرد در عدسی‌های عینک تعبیه شده باشد. انواع پوشش‌ها بر روی عدسی‌های عینک ممکن است تعبیه شود که هر کدام با هدف خاصی انجام می‌گیرد. پوشش‌های ضدخش برای مقاومت در برابر خط و خش انجام می‌شود. پوشش‌های آنتی رفلکس برای حذف بازتاب‌های مزاحم عدسی عینک مورد استفاده می‌گیرد. پوشش‌های دیگر از جمله پوشش بلوکنترل و پوشش‌های رنگی نیز می‌تواند روی عدسی سوار شود.

۷. حتی‌المقدور عدسی‌های عینک، پولاریزه باشند. این ویژگی برای حذف بارتاب‌های ناشی از سطوح صاف عملکرد عالی ایجاد می‌کند. برای رانندگان، کارگران و کارکنان ساحل و دریا، کوهنوردان و ورزشکاران این ویژگی حیاتی است. پولاریزه بودن عینک در اغلب موارد یک حسن برای عینک محسوب می‌شود. حتماً سعی کنید تا حد امکان از عینک‌هایی استفاده کنید که عدسی‌های آنها خاصیت پولاریزاسیون داشته باشد. راحتی طولانی مدت در این عدسی‌ها خیلی بیشتر از عدسی‌های غیرپولاریزه است.

۸. میزان تیرگی عدسی‌های آن مناسب محیط مورد استفاده باشد‌. برای تمام عینک‌های آفتابی میزان تیرگی رنگ آن قابل انتخاب است. با توجه به شغل و هدف فرد استفاده‌کننده، تیرگی‌های مختلف برای عدسی می‌توان در نظر گرفت. تیرگی عدسی برای کوهنوردان و نیروهای ساحلی معمولاً خیلی بیشتر از افراد دیگر است‌ و ممکن است تا ۹۵ درصد تیرگی نیز برای ایشان توصیه شود‌. برای محافظت حداکثری چشم‌ها میزان تیرگی عدسی‌ها معمولاً باید بالای ۸۵ درصد باشد. در خیلی از موارد تیرگی بالای ۹۰ درصد نیز مطرح می‌باشد.

۹. برند عینک و کارخانه سازنده آن نیز فاکتور مهمی است. برندهایی که معتبر هستند قطعاً عینک‌های مرغوب‌تری تولید می‌کنند‌. برای مثال برندهایی مانند ری‌بن، شنل، بولغاری، روو، پرسول و … همیشه معتبر و قابل اعتماد هستند البته حتماً از اوریجینال بودن این عینک‌ها باید اطمینان حاصل کنید. هر عینکی که کلمه انگلیسی بولغاری روی آن نوشته شده باشد الزاماً اوریجینال نیست‌.

ما در مجموعه کلینیک خودمان، بخش بزرگی برای خدمات تخصصی عینک داریم که عینک‌های مرغوب با سطح کیفیت استاندارد از برندهای معتبر دنیا عرضه می‌کنیم. عینک‌های کاملاً اصل از بهترین برندهای دنیا نیز موجود است. برای تهیه عینک مناسب، قطعا مشاوره‌های تخصصی نیز موقع ارائه، به شما داده می‌شود.

کلمات کلیدی:
عینک، عینک آفتابی، آفتابی ارجینال، عینک ری بن، عینک شنل، عینک بولغاری، عینک آفتابی خوب، عینک آفتابی ارزان، تیرگی عینک آفتابی، رنگ عینک آفتابی

مقالات مرتبط

تفاوت ضعیفی، تنبلی و انحراف چشم ۱۶ دی ۱۴۰۱

تفاوت ضعیفی، تنبلی و انحراف چشم

بررسی تفاوت اختلالات رایج بینایی: ضعیفی چشم (عیب انکساری)، تنبلی چشم (آمبلیوپی) و انحراف چشم (استرابیسم)

مقالات ادامه مطلب
معاینات ضروری کودکان و پیشگیری از نابینایی ۱۸ فروردین ۱۴۰۲

معاینات ضروری کودکان و پیشگیری از نابینایی

معاینات ضروری کودکان و پیشگیری از نابینایی زمانی که نوزاد متولد می شود رشد و تکامل چشم با سرعت پیش می رود. چشم و سیستم بینایی هر روز کامل تر می شود و این تکامل در یک سال اول زندگی...

مقالات ادامه مطلب
کدام لنز برای انواع ضعیفی چشم مناسب‌تر است؟ ۱۱ خرداد ۱۴۰۲

کدام لنز برای انواع ضعیفی چشم مناسب‌تر است؟

بررسی کاربرد انواع لنزها: کدام لنز برای دوربینی، نزدیک‌بینی، آستیگماتیسم و قوز قرنیه مناسب تر است؟

مقالات ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لوگو - دکتر اسهرلوس

وب‌سایت رسمی کلینیک تخصصی دکتر اسهرلوس

ارتباط با ما

تمامی حقوق این مجموعه متعلق به دکتر امیر اسهرلوس است.

طراحی وب‌سایت: هورماه