سبد خرید

نشانه‌های ضعیفی چشم و بیماری‌های چشمی در کودکان

دسته‌بندی

آخرین مقالات

برچسب‌ها

ارتباط با ما

نشانه‌های ضعیفی چشم و بیماری‌های چشمی در کودکان
۱۴ آبان ۱۴۰۱
سردبیر
636

 

نشانه‌های ضعیفی چشم و بیماری‌های چشمی در کودکان

اختلالات بینایی و بیماری‌های چشمی زیادی می‌تواند در کودکان وجود داشته باشد که بی‌توجهی به آنها در برخی موارد منجر به نابینایی و کم‌بینایی می‌شود و در برخی موارد حتی ممکن است حیات کودک را نیز تحت تاثیر قرار داده و منجر به مرگ شود.

از آنجایی که کودکان خصوصاً در سنین زیر ۶ سال معمولاً قادر به بیان مشکلات چشمی خود نیستند خیلی از مشکلات آنها ممکن است دیر تشخیص داده شود و فرصت درمان از خانواده سلب گردد. از این رو توصیه می‌شود والدین به یکسری رفتارهایی که ممکن است به دلیل مشکلات بینایی او باشد توجه ویژه داشته باشند‌. برخی از این رفتارها یا تغییر رفتارهایی که معمولا نشانه‌ای از وجود مشکلات چشمی در کودکان است در زیر آورده شده است:

۱. کودک خیلی نزدیک به تلویزیون می‌نشیند یا اینکه اجسام را برای دیدن خیلی به چشم خود نزدیک می‌کند. این رفتار در هر سنی از کودکان ممکن است وجود داشته باشد‌ و اگر علیرغم تذکرات زیاد و مکرر والدین هنوز به این رفتار ادامه می‌دهد حتما نیاز به یک معاینه چشم وجود دارد.

۲. کودک همیشه تمایل دارد از عینک دیگران استفاده کند! در خیلی از موارد ممکن است کودک شما عینک والدین، عینک افراد فامیل یا حتی دوستان خود را می‌زند و اظهار می‌کند با عینک دید بهتری دارد. این همیشه الزاماً دلیل بر ضعیفی چشم کودک نیست و ممکن است ناشی از علاقه به عینک زدن باشد اما در خیلی از موارد که این رفتار مکرر تکرار می‌شود نیاز به معاینه وجود دارد.

۳. کودک به‌طور غیرطبیعی و بیش از اندازه پلک می‌زند و به‌طور مکرر چشم را باز و بسته می‌کند. پلک زدن زیاد کودک معمولا می‌تواند به دلیل عفونت‌های پلکی، خشکی چشم، حساسیت چشمی و همچنین انواع ضعیفی چشم باشد. از این روز زمانی که می‌بینید این رفتار رخ داده است و به صورت غیر ارادی تکرار می‌شود حتما برای معاینه چشم مراجعه کنید. البته این رفتار ممکن است به صورت تیک عصبی هم وجود داشته باشد که توسط معاینه‌گر افتراق داده می‌شود.

۴. کودک موقعی که می‌خواهد دقت کند پلک‌های چشم خود را جمع می‌کند تا واضح ببیند. این رفتار معمولا ناشی از ضعیفی چشم خصوصاً از نوع آستیگماتیزم و نزدیک‌بینی می‌باشد و در برخی موارد هم می‌تواند به انحراف چشم مربوط شود. در واقع با این کار کودک تلاش می‌کند اجسامی که در فاصله‌های دور هستند را واضح‌تر ببیند‌.

۵. کودک به نور حساس است و موقع تابیدن نور مستقیم بلافاصله یک یا هر دو چشم خود را می‌بندد. این رفتار معمولا می‌تواند به مشکلاتی مانند انحراف چشم، گرفتگی عضلات تطابقی چشم، خشکی چشم، بیماری‌های قرنیه، التهابات داخل چشمی، عفونت‌های سطحی چشم و …مربوط شود. برخی از این موارد ممکن است خطرات جدی به دنبال داشته باشد و نیاز به اقدام سریع دارد.

۶. کودک برای خوب دیدن، سر خود را به سمت خاصی کج می‌کند یا به سمت جلو و عقب خم می‌کند. دلیل این رفتار معمولا وجود انحراف چشم است. البته چنین رفتارهایی می‌تواند در اختلالات دیگر چشم مانند بیماری‌های شبکیه نیز وجود داشته باشد. اگر این رفتار در سنین پایین وجود داشته باشد و دائمی شده باشد هر چه سریع‌تر باید اقدام شود تا مشکلی برای عضلات گردن کودک ایجاد نشود.

۷. کودک به طور مداوم چشم‌های خود را می‌مالد و این مالش چشم در موقع کارهای ریز بیشتر می‌شود. مالش چشم می‌تواند ناشی از خشکی چشم، عفونت پلک، حساسیت‌های چشمی و پلکی، کم‌بینایی شدید، بیماری‌های شبکیه و …باشد. از آنجایی که خود مالیدن چشم برای سلامتی قرنیه نیز خطرآفرین است و از علل مهم بیماری قوز قرنیه محسوب می‌شود توصیه می‌شود در اسرع وقت برای معاینه مراجعه گردد.

۸. کودک از سردردهای مداوم شکایت می‌کند و این مشکل بعد از کارهای چشمی بیشتر می‌شود. خیلی از مشکلات چشمی اعم از انواع ضعیفی چشم، مشکلات عضلانی چشم، انحرافات چشم و حتی التهابات و عفونت‌های چشمی ممکن است با سردرد همراه شود که باید جهت علت‌یابی و درمان به موقع مراجعه فرمایید.

۹. چشم‌های کودک لرزش دارد و به صورت نوسانی به طور مداوم حرکات غیرارادی انجام می‌دهد. زمانی که چشم کودک ثابت نمی‌ماند و به‌طور غیرارادی در جهات مختلف حرکت و یا لرزش دارد معمولا نشان‌دهنده پایین بودن دید در کودک می‌باشد و جهت بررسی نیاز به مراجعه دارد.

۱۰. کودک تمایلی به انجام کارهای نزدیک مانند مطالعه، نوشتن تکالیف و … ندارد. یا تمرکز کودک پایین است و یا با دست‌خط خیلی درشت می‌نویسد. تمامی این موارد می‌تواند به طیف گسترده‌ای از مشکلات چشمی و بینایی مربوط شود که معمولا نیاز به درمان ضرورت پیدا می‌کند. توجه شود که عدم توجه به این مشکلات باعث ایجاد مشکلات یادگیری در کودک و در نهایت افت تحصیلی او نیز خواهد شد. درمان مناسب این موارد می‌تواند در پیشرفت تحصیلی و تربیتی کودک بسیار موثر واقع شود.‌

کلمات کلیدی: ضعیفی چشم، عیوب انکساری، ضعیفی چشم کودکان، نزدیک بینی، آستیگماتیزم، دوربینی، نشانه های ضعیفی چشم، نابینایی کودکان، تنبلی چشم، انحراف چشم، تومور چشمی کودکان

مقالات مرتبط

لنز اسکلرال برای چه کسانی مناسب است؟ ۱۹ تیر ۱۴۰۳

لنز اسکلرال برای چه کسانی مناسب است؟

لنزهای اسکلرال برای چه افرادی مناسب است؟

مقالات ادامه مطلب
درمان نابینایی با ساخت قرنیه مصنوعی از پوست خوک ۲۸ آذر ۱۴۰۱

درمان نابینایی با ساخت قرنیه مصنوعی از پوست خوک

درمان نابینایی با ساخت قرنیه مصنوعی از پوست خوک یکی از مقالات بسیار جالبی که حدود سه ماه پیش به چاپ رسید، گزارش ساخت قرنیه مصنوعی و بینا شدن ۲۰ فرد نابینا که دچار نابینایی قرنیه‌ای و کدورت کامل قرنیه...

مقالات ادامه مطلب
برای خشکی چشم قطره بهتر است یا لنز اسکلرال؟ ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

برای خشکی چشم قطره بهتر است یا لنز اسکلرال؟

قطره چشمی یا لنز اسکلرال، کدام یک برای خشکی چشم بهتر است؟

مقالات ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لوگو - دکتر اسهرلوس

وب‌سایت رسمی کلینیک تخصصی دکتر اسهرلوس

ارتباط با ما

تمامی حقوق این مجموعه متعلق به دکتر امیر اسهرلوس است.

طراحی وب‌سایت: هورماه