سبد خرید

آیا نازکی قرنیه و قوز قرنیه تفاوت دارند؟

دسته‌بندی

آخرین مقالات

برچسب‌ها

ارتباط با ما

آیا نازکی قرنیه و قوز قرنیه تفاوت دارند؟
۱۱ آذر ۱۴۰۲
سردبیر
396

نازکی قرنیه یا قوزقرنیه: نازک بودن قرنیه الزاماً قوزقرنیه نیست!
دکتر امیر اسهرلوس

قرنیه چشم یک بافت کاملا شفاف در قسمت جلویی کره چشم است که بیشترین نقش را در کیفیت تصویر چشم ایفا می‌کند. بافت قرنیه باید کاملاً شفاف و بدون کدورت باشد و همچنین سطح آن کاملاً صاف و بدون ناهمواری باشد تا بتواند تصویر مناسب و واضح را برای چشم ایجاد کند. ضخامت طبیعی لایۀ قرنیه در چشم انسان حدود ۵۵۰-۶۰۰ میکرومتر است که در برخی افراد می‌تواند از این بیشتر یا کمتر نیز باشد که الزاماً غیرطبیعی تلقی نخواهد شد. به عبارت دیگر ضخامت قرنیه در یک فرد ممکن است ۵۱۰ میکرون یا ۶۲۰ میکرون باشد و طبیعی قلمداد شود. بنابراین عدد ضخامت قرنیه به تنهایی نشان دهندۀ طبیعی یا غیرطبیعی بودن بافت قرنیه نیست و بررسی‌های دقیق تر از ویژگی‌های دیگر قرنیه از جمله انحنای قرنیه و برجستگی قرنیه و دیگر ویژگی‌های تخصصی در کنار ضخامت برای تشخیص قرنیه‌های غیرطبیعی ضروری است.

قوز قرنیه یک بیماری است که در آن بخشی از بافت قرنیه به طور غیرطبیعی به صورت تدریجی نازک می‌شود و قرنیه دچار بیرون‌زدگی می‌شود. این بیماری به دلیل ضعف بافت قرنیه و پایین بودن استحکام بافت اتفاق می‌افتد. اما به این مفهوم نیست که هر کسی که قرنیه اش کمی نازکتر از حالت متوسط باشد قوزقرنیه دارد! اگر ضخامت قرنیه کمتر از ۵۰۰ میکرومتر باشد اصولاً باید وضعیت قرنیه بیمار از نظر قوزقرنیه مورد بررسی قرار بگیرد اما با این حال ممکن است اصلا قوزقرنیه هم نداشته باشد. مجموعه‌ای از نشانه‌های بالینی در قرنیه وقتی در کنار هم قرار می‌گیرد منجر به تشخیص قوزقرنیه می‌شود و تشخیص این بیماری صرفاً از روی ضخامت انجام نمی‌شود.

بیمارانی که دچار نازکی قرنیه هستند الزاماً غیرطبیعی محسوب نمی‌شوند. نکتهۀ مهم این است که این افراد نباید جراحی‌های قرنیه‌ای برای حذف عینک مانند لیزیک و لازک انجام دهند چرا که یک جراحی اشتباه می‌تواند به راحتی وضعیت آنها را به قوزقرنیه تبدیل کند. بقیه موارد درمانی این عزیزان مشابه افراد دیگر است و این افراد در گروه قوز قرنیه قرار نمی‌گیرند. بنابراین توصیه می‌شود کسانی که قرنیه‌های نازک دارند اولاً از مالش چشم خودداری کنند، دوماً، از انجام هر گونه جراحی غیرضروری برای اصلاح ضعیفی چشم پرهیز کنند. اگر این نکات رعایت شود معمولاً هیچ مشکلی برای این افراد ایجاد نمی‌شود.

واژگان کلیدی این مقاله:
قوزقرنیه، نازکی قرنیه، ضخامت قرنیه، کراتوکونوس، لیزیک، حذف عینک، لنز اسکلرال، پیوند قرنیه، لازک، لنز شارژی

مقالات مرتبط

لنز، عینک یا لیزیک؟ کدام مناسب‌تر است؟ ۱۵ بهمن ۱۴۰۱

لنز، عینک یا لیزیک؟ کدام مناسب‌تر است؟

لنز یا عینک یا لیزیک: کدام روش برای اصلاح ضعیفی چشم مناسبتر است؟!

مقالات ادامه مطلب
درمان نابینایی با ساخت قرنیه مصنوعی از پوست خوک ۲۸ آذر ۱۴۰۱

درمان نابینایی با ساخت قرنیه مصنوعی از پوست خوک

درمان نابینایی با ساخت قرنیه مصنوعی از پوست خوک یکی از مقالات بسیار جالبی که حدود سه ماه پیش به چاپ رسید، گزارش ساخت قرنیه مصنوعی و بینا شدن ۲۰ فرد نابینا که دچار نابینایی قرنیه‌ای و کدورت کامل قرنیه...

مقالات ادامه مطلب
معاینات ضروری کودکان و پیشگیری از نابینایی ۱۸ فروردین ۱۴۰۲

معاینات ضروری کودکان و پیشگیری از نابینایی

معاینات ضروری کودکان و پیشگیری از نابینایی زمانی که نوزاد متولد می شود رشد و تکامل چشم با سرعت پیش می رود. چشم و سیستم بینایی هر روز کامل تر می شود و این تکامل در یک سال اول زندگی...

مقالات ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لوگو - دکتر اسهرلوس

وب‌سایت رسمی کلینیک تخصصی دکتر اسهرلوس

ارتباط با ما

تمامی حقوق این مجموعه متعلق به دکتر امیر اسهرلوس است.

طراحی وب‌سایت: هورماه