سبد خرید

لنزهای ارتوکراتولوژی (شبانه) برای چه کسانی مناسب است؟

دسته‌بندی

آخرین مقالات

برچسب‌ها

ارتباط با ما

لنزهای ارتوکراتولوژی (شبانه) برای چه کسانی مناسب است؟
۳۰ آذر ۱۴۰۲
سردبیر
371

چه کسانی می‌توانند از لنزهای ارتوکراتولوژی (لنز شارژی یا شبانه) استفاده کنند؟
دکتر امیر اسهرلوس

لنزهای ارتوکراتولوژی (لنز شارژی) دسته‌ای از لنزهای تماسی هستند که فقط در موقع خواب شبانه در داخل چشم گذاشته می‌شوند. این لنزها شب موقع خواب باعث تغییراتی در انحنای قرنیۀ چشم می‌شوند که نمرۀ ضعیفی چشم اصلاح می‌شود. فرد از شب تا صبح لنز را در داخل چشم خود می‌گذارد و صبح بعد از بیدار شدن، لنز را از چشم خارج می‌کند. از صبح تا شب که بینایی عالی خواهد بود ضعیفی چشم به طور کامل اصلاح شده و هیچگونه نیازی به لنز و عینک هم وجود نخواهد داشت. مهمترین مزیت این لنزها این است که در طول روز نیاز به عینک و لنز وجود ندارد و در تمام فعالیت‌های روزمره راحتی فوق‌العاده و آزادی عمل کامل وجود خواهد داشت. مزیت بعدی هم اینکه این لنزها از پیشرفت ضعیفی چشم جلوگیری می‌کنند و از بالا رفتن بیشتر شماره چشم پیشگیری می‌کنند که ارزش بسیار بالایی دارد.

این لنزها برای چه افرادی مناسب هستند:

۱- افرادی که دچار ضعیفی چشم از نوع نزدیک بینی هستند و شماره نزدیک بینی آنها از ۱ تا ۸ نمره است.

۲- افرادی که آستیگمات دارند و نمره آستیگمات کمتر از ۳ نمره باشد و همراه با آستیگمات حداقل حدود دو برابر نمرۀ آستیگمات نزدیک بینی هم داشته باشند.

۳- افرادی که نامنظمی قرنیه و قوز قرنیه نداشته باشند. لنز ارتوکراتولوژی در افراد قوزقرنیه قابل تجویز نیست.

۴- افرادی که نزدیک بینی پیشرونده دارند. یعنی کسانی که ضعیفی چشم از نوع نزدیک بینی دارند و هر شش ماه یا یک سال ضعیفی چشم آنها بیشتر می‌شود. برای جلوگیری از پیشرفت نمرۀ ضعیفی چشم این لنزها بهترین روش هستند.

۵- افرادی که قبلا جراحی حذف عینک مانند جراحی‌های لیزیک، لازک، پی آر کی، آر کی و فمتولیزیک و اسمایل انجام نداده باشند. لنز ارتوکراتولوژی در این افراد مناسب نیست.

۶- کودکان از سنین ۵ سال به بالا که تمایلی به استفاده از عینک ندارند و دچار نزدیک بینی و آستیگماتیزم هستند. این لنزها به جای عینک تجویز می‌شود و والدین می‌توانند شب قبل از خواب لنز را در داخل چشم کودک قرار دهند و صبح قبل از بیدار شدن از چشم بردارند. در طول روز کودک نیازی به عینک نخواهد داشت. حداقل زمانی که لنز ارتوکراتولوژی باید در چشم بماند حدود ۶ ساعت است.

۷- مشاغلی که امکان استفاده از لنز و عینک را ندارند. شغلٰهایی مانند شناگری، ورزشٰهای آبی، کارگران معدن، شاغلین در محیطهای آلوده، شاغلین در محیطهای پر گرد و خاک، آشپزها، نانواها و تمامی افرادی که استفاده از عینک و لنز براساس نوع کار یا محیط شغلی آنها مقدور نیست می‌توانند از این لنزها استفاده کنند.

۸- افرادی که دچار نزدیک بینی بیشتر از ۲ نمره هستند و به سنین بالای ۴۰ سالگی رسیده و دچار پیرچشمی شده‌اند. این افراد وقتی عینک می‌زنند برای دیدن فاصله‌های نزدیک دچار مشکل می‌شوند. در این افراد نیز می‌توانیم از لنزهای شارژی یا ارتوکراتولوژی به جای عینک تجویز کنیم طوری که همزمان هم دید دور اصلاح شود و هم دید نزدیک خوب باشد و بیمار نیاز به دو عینک دور و نزدیک نداشته باشد.

۹- بیمارانی که دچار نزدیک بینی هستند و اصلاً تمایلی به عینک زدن ندارند از طرفی مناسب استفاده از لنزهای نرم معمولی هم نیستند برای مثال خشکی چشم برای آنها محدودیت ایجاد کرده است. در این افراد نیز ارتوکراتولوژی بهترین انتخاب هست‌ چرا که در طول روز به دلیل نبود لنز روی چشم، خشکی چشم ایجاد اذیت نمی‌کند.

۱۰- بازیگران، سینماگران، هنرپیشه گان و دیگر افراد مشابه که تمایل دارند بدون لنز و عینک در جلوی دوربین حاضر شوند بدون اینکه تاری دید داشته باشند.

۱۱- ورزشکاران مبتدی و حرفه‌ای از جمله فوتبالیست‌ها، والیبالیست‌ها، تنیسورها و رشته‌های مشابه که نیاز به تمرکز در بازی دارند و وجود لنز و عینک باعث ایجاد مزاحمت در بازی و کاهش تمرکز آنها می‌شود و از طرفی بدون عینک نیز تاری دید عملکرد آنها را دچار اختلال می‌کند. برای این افراد جهت اصلاح نزدیک بینی، لنز ارتوکراتولوژی می‌تواند بهترین انتخاب باشد.

تمامی اقدامات تجویز، سفارش و تحویل لنزهای شارژی (ارتوکراتولوژی، شبانه) در کلینیک دکتر اسهرلوس انجام می‌گیرد. برای تجویز این لنزها یک معاینه حضوری و بررسی دقیق تخصصی ضروریست و به صورت آنلاین قابل سفارش نیستند. افرادی که واجد شرایط هستند می‌توانند با هماهنگی مراجعه کنند و از خدمات مربوطه بهره‌مند شوند.

واژگان کلیدی این مقاله:
لنز ارتوکراتولوژی، لنز شارژی، لنز شبانه، لنز ارتوکی، لنز کنترل ضعیفی، لنز کنترل مایوپی، لنز توقف ضعیفی، لنز توقف نزدیک بینی، لنز خواب، توقف ضعیفی چشم، حذف عینک بدون جراحی، لیزیک، لازک، فمتولیزیک، نزدیک بینی، نزدیک بینی پیش رونده، آتروپین رقیق شده، مایوپین

مقالات مرتبط

قطره آتروپین برای توقف ضعیفی چشم ۱۱ بهمن ۱۴۰۱

قطره آتروپین برای توقف ضعیفی چشم

قطره‌های آتروپین برای توقف ضعیفی چشم: ضعیفی چشم از نوع نزدیک بینی (myopia) یکی از شایع‌ترین انواع عیوب انکساری چشم است که در فرد دارای این اختلال، فاصله‌های دور را تار مشاهده می‌کند و فاصله‌های نزدیک‌تر را واضح می‌بیند. نزدیک...

مقالات ادامه مطلب
نقش ویتامین دی در درمان قوزقرنیه ۲ آذر ۱۴۰۲

نقش ویتامین دی در درمان قوزقرنیه

ارتباط قوزقرنیه و کمبود ویتامین دی (D)

مقالات ادامه مطلب
بهترین جراحی برای قوز قرنیه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳

بهترین جراحی برای قوز قرنیه

بررسی انواع جراحی‌های مرتبط با قوز قرنیه

مقالات ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لوگو - دکتر اسهرلوس

وب‌سایت رسمی کلینیک تخصصی دکتر اسهرلوس

ارتباط با ما

تمامی حقوق این مجموعه متعلق به دکتر امیر اسهرلوس است.

طراحی وب‌سایت: هورماه