سبد خرید

لنز اسکلرال و درمان سندرم شوگرن و سندرم استیون جانسون

دسته‌بندی

آخرین مقالات

برچسب‌ها

ارتباط با ما

لنز اسکلرال و درمان سندرم شوگرن و سندرم استیون جانسون
۱۹ مهر ۱۴۰۲
سردبیر
428

لنزهای اسکلرال: بهترین درمان برای «سندرم شوگرن» و «سندرم استیون جانسون»
دکتر امیر اسهرلوس

لنزهای اسکلرال به عنوان نسل پیشرفته از لنزهای تماسی لنزهای نسبتا بزرگی هستند که علاوه بر اصلاح ضعیفی چشم، برای درمان بسیاری از بیماری‌های چشمی مورد استفاده قرار می‌گیرند (مقاله انواع لنز اسکلرال را ببینید.) این لنزها قبل از این که در داخل چشم گذاشته شوند داخل آنها سرم یا اشک مصنوعی پر می‌شود و در همان حالت روی چشم قرار می‌گیرند. همین امر باعث می‌شود که سطح چشم ما همیشه پوشیده باقی می‌ماند و یک لایه اشک کافی تا آخر روز سطح چشم را مراقبت می‌کند. این ویژگی لنزهای اسکلرال باعث شده است که این لنزها یک انتخاب درمانی عالی و بسیار مناسب برای بیماران مبتلا به خشکی چشم خصوصاً خشکی چشم شدید مطرح شود.

بیمارانی که دچار سندرم شوگرن و یا سندرم استیون جانسون هستند معمولاً شدیدترین انواع خشکی چشم را تجربه می‌کنند. سندرم شوگرن یک بیماری مربوط به اختلال غدد مترشحه بدن است که با خشکی چشم، خشکی دهان و حتی مشکلات روماتیسمی شناخته می‌شود و در خانم‌ها شایع‌تر می‌باشد. از طرفی بیماری استیون جانسون یک حساسیت شدید دارویی است که باعث ایجاد التهاب گسترده در بدن می‌شود و آسیب‌های جدی چشمی نیز ایجاد می‌کند. این دو بیماری معمولا تا آخر عمر با خشکی چشم شدید فرد مبتلا را رنج می‌دهند. اگر افراد مبتلا به این دو بیماری نتوانند خشکی چشم خود را به درستی کنترل کنند در مدت کوتاه این خشکی باعث آسیب سطح چشم، نازک شدن قرنیه، کدورت قرنیه و نابینایی خواهد شد. بنابراین توصیه می‌شود در اسرع وقت پیگیری‌های لازم را انجام دهند و بیماری خشکی چشم را تحت کنترل قرار دهند‌.

امروزه بهترین روش درمانی خشکی چشم و پیشگیری از آسیب‌ها و نابینایی ناشی از خشکی چشم در این بیماران، استفاده از لنزهای اسکلرال و مینی اسکلرال می‌باشد. با تجویز مناسب لنز اسکلرال خشکی چشم شدید کامل کنترل می‌شود و وضعیت سطح چشم از حالت التهاب خارج می‌شود. با این اقدام سطح قرنیه به طور کامل با لایه اشک زیر لنز مراقبت می‌شود و هیچوقت دچار کدورت نمی‌شود. اگر این بیماران ضعیفی چشم نیز داشته باشند به راحتی با همین لنز اصلاح خواهد شد و دید عالی را تجربه خواهند کرد. به تمام بیمارانی که از بیماری‌های شوگرن و استیون جانسون رنج می‌برند توصیه می‌شود حتماً در اولین فرصت برای تجویز لنز اسکلرال اقدام کنند چرا که بعد از رخداد آسیب‌های جدی، تجویز این لنز ممکن است حکم “نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب” داشته باشد و خیلی ارزشمند واقع نشود.

خوشبختانه تمامی اقدامات فیت تخصصی، تجویز و ارائه انواع لنزهای اسکلرال و مینی اسکلرال در کلینیک تخصصی دکتر اسهرلوس انجام می‌پذیرد و آمادگی ارائه این خدمات را به هموطنان عزیز داریم.

واژگان کلیدی این مقاله:
سندرم شوگرن، بیماری شوگرن، خشکی چشم، بیماری استیون جانسون، کدورت قرنیه، پیوند قرنیه، نابینایی، لنز اسکلرال، لنز مینی اسکلرال، لنز پانسمان، لنز بانداژ

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لوگو - دکتر اسهرلوس

وب‌سایت رسمی کلینیک تخصصی دکتر اسهرلوس

ارتباط با ما

تمامی حقوق این مجموعه متعلق به دکتر امیر اسهرلوس است.

طراحی وب‌سایت: هورماه