سبد خرید

لنز ارتوکراتولوژی (لنز شارژی) چیست؟

دسته‌بندی

آخرین مقالات

برچسب‌ها

ارتباط با ما

لنز ارتوکراتولوژی (لنز شارژی) چیست؟
۲۴ بهمن ۱۴۰۱
سردبیر
9125

خصوصیات لنزهای ارتوکراتولوژی یا شارژی
دکتر امیر اسهرلوس

لنزهای تماسی لنزهایی هستند که روی قرنیه چشم قرار می‌گیرند و ضعیفی چشم را اصلاح کرده و دید را کامل می‌کنند. این لنزها انواع مختلفی دارند که شامل لنزهای نرم، لنز هارد، لنز هیبریدی، لنز اسکلرال و لنزهای ارتوکراتولوژی هستند. تمام انواع لنزهای تماسی معمولا صبح داخل چشم گذاشته می‌شود و شب قبل از خواب از چشم برداشته می‌شود. لنزهای ارتوکراتولوژی که ارتوکراتولوژی شبانه یا همان لنزهای شارژی هم نامیده می‌شوند لنزهایی هستند که شب موقع خواب در چشم گذاشته شده و صبح موقع بیدار شدن از چشم برداشته می‌شوند. از صبح تا موقع خواب دید بدون لنز و عینک خوب است. لنز که موقع خواب در داخل چشم قرار می‌گیرد باعث تغییراتی در انحنای قرنیه می‌شود که منجر به اصلاح ضعیفی چشم خواهد شد.

لنزهای ارتوکراتولوژی براساس نمرۀ چشم بیمار، انحنای قرنیه و دیگر مشخصات تخصصی چشم طراحی می‌شوند و برای هر بیمار به صورت تخصصی و شخصی طراحی و تولید می‌شود. این لنزها برای مقادیر مشخصی از ضعیفی چشم قابل تجویز هستند. به‌طور معمول شماره نزدیک بینی تا حدود ۶.۰۰ نمره و شماره آستیگماتیسم تا حدود ۲.۰۰ نمره معمولا با این لنزها به‌طور کامل اصلاح می‌شود اما اگر مقادیر ضعیفی چشم بیشتر از این باشد کل ضعیفی چشم قابل اصلاح نخواهد بود و بخشی از آن باقی می‌ماند‌. برای مثال اگر نمره چشم بیمار ۸.۰۰ باشد ممکن است حدود ۶.۰۰ اصلاح شود ولی ۲.۰۰ باقی می‌ماند. بنابراین برای این لنزها این محدودیت وجود دارد و برای هر مقادیر ضعیفی قابل انجام نیست. لنزهای ارتوکراتولوژی با اینکه با تکنیک‌های خاص بالقوه برای افراد دوربین هم قابل انجام هست اما معمولا در این افراد انجام نمی‌شود چون نتایج خوبی ایجاد نمی‌کند. بنابراین در حال حاضر فقط برای افراد نزدیک‌بین و آستیگمات انجام می‌شود.

یکی از مهمترین مزیت‌های لنزهای ارتوکراتولوژی نسبت به لنزهای دیگر این هست که باعث کند شدن یا حتی توقف پیشرفت ضعیفی چشم می‌شود. در کودکان، نوجوانان و جوانانی که شماره چشم آنها دائم در حال پیشرفت و افزایش می‌باشد این لنزها برای کاهش روند پیشرفت بسیار موثر هستند و امروز به عنوان یکی از اصلی‌ترین روش‌های پیشگیری از پیشرفت نزدیک بینی در دنیا شناخته می‌شوند. ضعیفی چشم از نوع نزدیک بینی در سنین زیر ۲۵ سال معمولاً پیشرفت می‌کند که سرعت پیشرفت در سنین نوجوانی خیلی بیشتر از سنین بالاتر از آن است. بنابراین استفاده از این لنزها در کودکان و نوجوانان از نظر درمانی جایگاه ویژه‌ای پیدا می‌کند.

با توجه به اینکه این لنزها در زمان خواب شبانه در چشم گذاشته می‌شوند برخی افراد ممکن است تصور کنند که این کار چشم را دچار عوارض می‌کند‌. تحقیقاتی که در خصوص عوارض احتمالی این لنزها انجام شده است به ما نشان می‌دهد هیچگونه عوارض قابل توجه نسبت به لنزهای معمول در استفاده‌کنندگان این لنزها وجود ندارد و چه بسا در خیلی از موارد عوارض آنها از عوارض لنزهای معمول کمتر نیز می‌باشد. بنابراین ایمنی این لنزها خصوصاً در طراحی‌های جدید بسیار خوب است و سلامتی چشم تامین می‌شود.

لنزهای ارتوکراتولوژی جزء لنزهای تخصصی محسوب می‌شوند که تجویز آنها با قالب‌گیری و اندازه‌گیری‌های دقیق چشم انجام می‌شود. بنابراین برای تجویز این لنزها فرد مورد نظر حتما باید مورد معاینه قرار بگیرد و در صورت داشتن شرایط لازم اقدامات فیت برای چشم فرد انجام شده و لنز مناسب برای ایشان سفارش داده می شود.

لازم به ذکر است که تمامی اقدامات تشخیصی و تجویز این لنزها در کلینیک تخصصی دکتر اسهرلوس انجام می‌شود و شما برای دریافت این لنزها می‌توانید از خدمات این کلینیک بهره‌مند شوید.

واژگان کلیدی این مقاله:
ارتوکراتولوژی، لنز، لنز شبانه، لنز شارژی، لنز ارتو-کی، پیشگیری از نزدیک بینی، پیشرفت نزدیک، کنترل ضعیفی چشم

مقالات مرتبط

چرا لنز اسکلرال بهترین نوع لنزهای تماسی است؟ ۱۳ آذر ۱۴۰۱

چرا لنز اسکلرال بهترین نوع لنزهای تماسی است؟

چرا لنز اسکلرال (Scleral Contact Lens) بهترین نوع لنزهای تماسی است؟ ۱. چون تنها لنزی هست که با هر میزان از خشکی چشم قابل استفاده است. تمام انواع لنزهای تماسی اعم از لنزهای نرم، لنزهای هارد و لنزهای هیبریدی برای...

مقالات ادامه مطلب
تفاوت ضعیفی، تنبلی و انحراف چشم ۱۶ دی ۱۴۰۱

تفاوت ضعیفی، تنبلی و انحراف چشم

بررسی تفاوت اختلالات رایج بینایی: ضعیفی چشم (عیب انکساری)، تنبلی چشم (آمبلیوپی) و انحراف چشم (استرابیسم)

مقالات ادامه مطلب
آیا نازکی قرنیه و قوز قرنیه تفاوت دارند؟ ۱۱ آذر ۱۴۰۲

آیا نازکی قرنیه و قوز قرنیه تفاوت دارند؟

بررسی تفاوت بین نازکی قرنیه و قوزقرنیه

مقالات ادامه مطلب

7 پاسخ به “لنز ارتوکراتولوژی (لنز شارژی) چیست؟”

  1. زهرا گفت:

    سلام لنز ارتوکراتولوژی برای پسر ۱۱ ساله با شماره چشم سه و نیم که برای دیدن دور مشکل دارد جواب میده؟ و اینکه برای جراحی های آتی و حذف عینک مشکل ایجاد نمی کند؟ از کدام پزشک وقت بگیرم ؟ هزینه هاش چطور هست؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

  2. پورچریکی گفت:

    واقعا یعنی میشه لنز شارژی رو شب تا صبح توی چشم گذاشت و دیگه توی طول روز نیازی بهش نیست!!
    واقعا جالبه

  3. مصطفی گفت:

    قیمت لنز شارژی چنده؟

  4. کواکبیان گفت:

    آیا استفاده از لنزهای شارژی، عوارض هم داره؟

  5. آناهیتا گفت:

    باورکردنی نیست. من همیشه دغدغه داشتم عینک نزنم. لنز زدن در طول روز هم که دردسرهای خودش رو داره. الان با این لنز شبانه کار راحت میشه. من حتما میام کلینیک شما که معاینه بشم و لنز شارژی بگیرم.

  6. محمدرضا گفت:

    مرسی از دکتر اسهرلوس عزیز
    همه بهم گفته بودن چشمام رو باید عمل کنم. الان بدون هیچ مشکلی از لنزهای ارتوکراتولوژی استفاده میکنم.

    • رعنا گفت:

      سلام اقای محمدرضا چه مدته از لنز شارژی استفاده میکنید؟ واقعا در طول روز دید اوکیه و نیاز به عینک نیست و اینکه درطول شب اذیت نیستید و میتونید راحت با لنز بخوابید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لوگو - دکتر اسهرلوس

وب‌سایت رسمی کلینیک تخصصی دکتر اسهرلوس

ارتباط با ما

تمامی حقوق این مجموعه متعلق به دکتر امیر اسهرلوس است.

طراحی وب‌سایت: هورماه