سبد خرید

عینک یا لنز تماسی،کدام روش برای درمان ضعیفی شدید چشم مناسب‌تر است؟

دسته‌بندی

آخرین مقالات

برچسب‌ها

ارتباط با ما

عینک یا لنز تماسی،کدام روش برای درمان ضعیفی شدید چشم مناسب‌تر است؟
۹ آبان ۱۴۰۲
سردبیر
444

بهترین روش‌های درمان در ضعیفی شدید چشم: عینک یا لنز تماسی؟
دکتر امیر اسهرلوس

ضعیفی چشم – که عمدتاً به سه حالت دوربینی، نزدیک بینی و آستیگماتیزم است – مقادیر مختلفی را می‌تواند داشته باشد. میزان ضعیفی هر چشم با اعداد مثبت و منفی معمولاً بیان می‌شود. عدد صفر به معنی عدم وجود ضعیفی و اعداد مثبت به مفهوم ضعیفی از نوع دوربینی و اعداد منفی اعداد منفی به مفهوم نزدیک بینی می‌باشد. مقادیر آستیگماتیزم هم معمولاً با یک عدد منفی به همراه یک محور (از صفر تا ۱۸۰) بیان می‌شود. برای مثال وقتی ضعیفی چشم یک فرد به صورت ۱۸۰ × ۱.۰۰- ۳.۰۰- نوشته می‌شود به این معنی است که این فرد ۳ نمره نزدیک بینی و یک نمره آستیگماتیزم دارد. هر چقدر عدد دوربینی یا نزدیک بینی و همچنین آستیگماتیسم افزایش یابد نشان دهندۀ ضعیفی بیشتر خواهد بود و فرد مبتلا، تاری دید بیشتری را تجربه می‌کند. اگر مقادیر هر کدام از انواع ضعیفی چشم از ۷ بالاتر باشد معمولاً یک ضعیفی شدید تلقی می‌شود.

در ضعیفی چشم شدید باتوجه به وضعیت چشم بیمار ممکن است روش‌های مختلفی برای اصلاح ضعیفی انتخاب شود. اصول اصلاح به شرح زیر است:

۱. اگر ضعیفی دوربینی یا نزدیک بینی بیشتر از ۷ نمره باشد معمولاً تجویز لنز تماسی به تجویز عینک ارجحیت پیدا می‌کند. بنابراین در این مقادیر عمدتاً سعی بر این است که ضعیفی با لنز تماسی اصلاح شود.

۲. اگر مجبور باشیم ضعیفی چشم شدید را با عینک اصلاح کنیم ترجیحاً از عینک‌های با سایز حدقه کوچک با شکل متمایل به گرد استفاده می‌کنیم.

۳. اگر اختلاف ضعیفی چشم بیشتر از ۳ نمره باشد استفاده از عینک خیلی رضایت‌بخش نخواهد بود. به همین خاطر به منظور حفظ هماهنگی تصاویر دو چشم از لنز تماسی به جای عینک استفاده می‌کنیم.

۴. اگر میزان آستیگماتیسم چشم از ۴ نمره بیشتر باشد عینک گزینه خوبی برای اصلاح ضعیفی نخواهد بود. در این موارد قطعاً استفاده از لنزهای تماسی خصوصاً از نوع لنز اسکلرال بهترین حالت دید را برای بیمار فراهم می کند.

۵. اگر ضعیفی چشم از نوع نامنظم باشد که در بیماران قوز قرنیه، پیوند قرنیه، جراحت‌های قرنیه و غیره اتفاق می‌افتد در اکثر مواقع امکان اصلاح ضعیفی با عینک وجود نخواهد داشت‌. در این موارد لنزهای تماسی هارد و اسکلرال بهترین حالت دید را برای بیمار فراهم می‌کنند.

به طور کلی باید توجه داشته باشیم که بر اساس نوع و میزان ضعیفی چشم روش اصلاح ضعیفی انتخاب می‌شود. در این موارد حتماً سعی کنید برای رسیدن به بهترین حالت بینایی با اپتومتریست معاینه‌گر خود مشورت کرده و بهترین انتخاب را انجام دهید.

واژگان کلیدی این مقاله:
ضعیفی چشم، دوربینی، نزدیک بینی، آستیگماتیزم، پیرچشمی، قوز قرنیه، پیوند قرنیه، لنز تماسی، لنز اسکلرال، آنیزومتروپیا، ضعیفی شدید، عینک های تخصصی، آستیگماتیزم شدید

مقالات مرتبط

علائم و نشانه‌های قوز قرنیه و روش‌های تشخیص آن ۶ دی ۱۴۰۱

علائم و نشانه‌های قوز قرنیه و روش‌های تشخیص آن

بیماری قوز قرنیه چه علائمی دارد و روش‌های تشخیص آن کدام‌اند؟

مقالات ادامه مطلب
بهترین جراحی برای قوز قرنیه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳

بهترین جراحی برای قوز قرنیه

بررسی انواع جراحی‌های مرتبط با قوز قرنیه

مقالات ادامه مطلب
نزدیک بینی و راه‌های درمان آن ۲۹ مهر ۱۴۰۱

نزدیک بینی و راه‌های درمان آن

بررسی بیماری نزدیک‌بینی (مایوپی)

مقالات ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لوگو - دکتر اسهرلوس

وب‌سایت رسمی کلینیک تخصصی دکتر اسهرلوس

ارتباط با ما

تمامی حقوق این مجموعه متعلق به دکتر امیر اسهرلوس است.

طراحی وب‌سایت: هورماه