سبد خرید

درمان خستگی چشم و عینک‌های ضد خستگی

دسته‌بندی

آخرین مقالات

برچسب‌ها

ارتباط با ما

درمان خستگی چشم و عینک‌های ضد خستگی
۲۹ اسفند ۱۴۰۱
سردبیر
658

درمان خستگی چشم و عینک های ضدخستگی

خستگی چشم یکی از اختلالات رایج چشم است که معمولاً به دو حالت می‌تواند اتفاق بیفتد. حالت اول «خستگی چشم طبیعی» می‌باشد. خستگی چشم طبیعی به این معنا است که وضعیت چشم‌های بیمار کاملاً طبیعی است و هیچ مشکلی وجود ندارد و به دلیل فعالیت چشمی زیاد برای مثال استفاده طولانی از کامپیوتر یا مطالعه زیاد یا استفاده مداوم از موبایل دچار خستگی می‌شود. حالت دوم «خستگی چشم غیر طبیعی» می‌باشد که در این حالت خستگی چشم در مدت کوتاه انجام فعالیت‌های چشمی اتفاق می‌افتد (برای مثال بیمار ۱۵ دقیقه یا ۳۰ دقیقه بعد از شروع کار چشمی دچار خستگی چشم می‌شود) و دلیل آن اختلال و بیماری‌های مربوط به چشم است که معمولاً مشکلات مربوط به ضعیفی چشم، تطابق چشم و تقارب چشم می‌تواند باعث خستگی چشم غیرطبیعی شود.

زمانی که یک بیمار با شکایت خستگی چشم به پزشک مراجعه می‌کند و از خستگی و درد چشم در حین فعالیت‌های چشمی شکایت دارد در ابتدای امر، باید با پرسش‌های متناسب، نوع خستگی تشخیص داده شود و بعد از اینکه پزشک تا حدودی متوجه نوع خستگی چشم بیمار شد معاینه کامل چشم انجام می‌شود و بر اساس نتایج معاینه، اقدام درمانی لازم شروع می‌شود.

اگر خستگی چشم بیمار از نوع غیرطبیعی باشد به این معنا است که یک اختلال مانند ضعیفی چشم خصوصاً از نوع نزدیک‌بینی و آستیگماتیسم یا پیرچشمی وجود دارد یا یک اختلال تطابقی وجود دارد و یا حتی یک اختلال تقاربی و انحراف مخفی چشم باعث آن شده است، در این شرایط با انجام معاینات تخصصی نوع اختلال را شناسایی کرده و سپس به درمان آن می‌پردازیم. برای درمان اختلالاتی که باعث ایجاد خستگی در چشم می‌شوند با توجه به نوع اختلال ممکن است برای بیمار عینک یا لنز تماسی تجویز شود و یا حتی از روش‌های ویژن‌تراپی تخصصی برای از بین بردن اختلال استفاده شود. بنابراین تجویز پزشک برای خستگی چشم غیرطبیعی یکی از حالات زیر می‌تواند باشد:

۱- عینک‌های اصلاح ضعیفی چشم

۲- لنزهای تماسی برای اصلاح ضعیفی چشم

۳- عینک‌های منشوری یا پریزم برای اصلاح انحرافات مخفی و آشکار چشم

۴- انجام ویژن تراپی تخصصی برای درمان مشکلات تطابقی و تقاربی و حرکتی چشم‌ها

یکی دیگر از دلایلی که معمولاً با شکایت خستگی چشم در بیماران خود را نشان می‌دهد خشکی چشم است. در برخی بیماران خستگی چشم به دلیل خشکی چشم بروز می‌کند که با انجام درمان‌های خشکی چشم و استفاده از قطره‌های اشک مصنوعی این شکایت رفع می‌شود.

برخی بیماران بدون اینکه مشکل چشمی خاصی داشته باشند شکایت از خستگی چشم در طول روز می‌کنند. این بیماران معمولاً شکایت خود را به این صورت ابراز می‌کنند که کار چشمی زیادی دارند برای مثال کارمند بانک یا حسابدار هستند یا به هر دلیل دیگری سر و کار زیادی با کارهای ریز از جمله کارهای مانیتوری یا مطالعه و دیگر فعالیت‌های مشابه دارند و همین امر باعث وقوع خستگی چشم خصوصاً در اواخر روز در این افراد می‌شود. به عبارت دیگر در این حالت که یک خستگی چشم بعد از چند ساعت کار چشمی خود را نشان می‌دهد می‌تواند به دلیل اختلالات چشمی نباشد. در این بیماران نیز ابتدا معاینات کامل چشمی انجام می‌شود و معمولا هیچ علتی برای رخداد خستگی در چشم یافت نمی‌شود. از اینجا پی می‌بریم که تنها دلیل خستگی چشم این افراد، کار کشیدن بیش از حد از چشم است. هر بافتی از بدن اگر بیش از اندازه معمول مورد استفاده قرار گیرد ممکن است دچار خستگی شود‌. در این افراد عینک‌های ضد خستگی کاربرد ویژه پیدا می‌کند.

تحقیقات نشان داده است طراحی عینک‌های خاص ضدخستگی برای رفع علائم خستگی چشم بسیار موثر واقع می‌شود. این عینک‌ها طوری طراحی می‌شوند که قسمت پایین عدسی آنها نمره کمکی برای دیدن نزدیک دارد و فشار کارهای چشمی مانند مطالعه و کامپیوتر را از چشم کاهش می‌دهد. برای ساخت و طراحی عینک‌های ضد خستگی ابتدا فرد باید برای انجام یک معاینه کامل مراجعه کند. بعد از انجام معاینات، عدسی سفارشی برای چشم او طراحی و سفارش داده می‌شود و عینک بعد از ساخت تحویل بیمار داده می‌شود. لازم به ذکر است که سفارش این عینک‌ها به صورت تلفنی و آنلاین امکان پذیر نمی‌باشد چون طراحی عدسی روی صورت بیمار انجام می‌شود و بدون حضور بیمار قابل انجام نیست. تمامی خدمات مربوط به تجویز و ساخت تخصصی عینک‌های ضدخستگی در کلینیک دکتر اسهرلوس ارائه می‌شود.

واژگان کلیدی:
خستگی چشم، انحراف چشم، انحراف مخفی چشم، عینک ضدخستگی، عینک منشوری، مشکلات تطابقی، مشکلات تقاربی، خشکی چشم

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لوگو - دکتر اسهرلوس

وب‌سایت رسمی کلینیک تخصصی دکتر اسهرلوس

ارتباط با ما

تمامی حقوق این مجموعه متعلق به دکتر امیر اسهرلوس است.

طراحی وب‌سایت: هورماه