سبد خرید

برای خشکی چشم قطره بهتر است یا لنز اسکلرال؟

دسته‌بندی

آخرین مقالات

برچسب‌ها

ارتباط با ما

برای خشکی چشم قطره بهتر است یا لنز اسکلرال؟
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
سردبیر
266

آیا برای بر طرف شدن خشکی چشم، قطره بهتر است یا لنز اسکلرال؟

دکتر امیر اسهرلوس

لنز اسکلرال به عنوان جدیدترین و بهترین درمان برای کنترل علائم خشکی چشم خصوصاً در موارد شدید و‌ خیلی شدید مطرح است. دو مزیت بزرگ این لنزها نسبت به قطره‌های خشکی چشم، یکی ماندگاری دائمی رطوبت در سطح چشم و دومی، اصلاح همزمان ضعیفی چشم است.

وقتی برای کنترل خشکی چشم از قطره‌های اشک مصنوعی استفاده می‌شود اثر رطوبتی قطره فقط تا حدود ۵ الی ۱۵ دقیقه روی چشم باقی می‌ماند و بعد از آن از چشم خارج می‌شود. همین امر باعث می‌شود در انواع شدید خشکی چشم برخی اوقات حتی ریختن قطره هر نیم ساعت یکبار نیز جوابگو نخواهد بود. این در حالی است که اگر از لنز اسکلرال استفاده شود دیگر چنین مشکلی وجود نخواهد داشت. لنزهای اسکلرال در واقع لنزهای رطوبت‌رسان یا لنزهای آب‌رسان نیز هستند به طوری که صبح یک قطره اشک مصنوعی یا سرم داخل لنز می‌ریزید و در چشم خود می‌گذارید و از صبح تا شب همین رطوبت به طور دائمی در چشم شما می‌ماند و خشکی را کنترل می‌کند.

پس به طور کلی باید توجه شود که قدم اول در درمان و‌ کنترل خشکی چشم قطعاً استفاده از قطره‌های اشک مصنوعی است. اما اگر شدت خشکی چشم در حدی باشد که ریختن مکرر قطره نیز پاسخگو نباشد یا امکان ریختن مکرر قطره برای بیمار مقدور نباشد، یا خشکی چشم وارد مرحله التهاب ملتحمه و‌ قرنیه شده باشد و خطر نازکی و سوراخ شدن قرنیه بیمار را تهدید کند قطعاً در این موارد لنز اسکلرال بهترین انتخاب خواهد بود. از آن گذشته، اگر بیمار دچار خشکی چشم متوسط یا شدید باشد و در کنار آن ضعیفی چشم قابل توجه نیز داشته باشد اگر به جای عینک، لنز اسکلرال تجویز شود، هم خشکی چشم به خوبی کنترل می‌شود و هم ضعیفی چشم کامل اصلاح می‌شود و نیازی به عینک نیز نخواهد بود. نکتۀ آخر اینکه برای کنترل خشکی چشم در برخی بیماران و برخی شرایط خاص ممکن است لنز اسکلرال اولین گزینه باشد که از این موارد می‌توان به بیماری استیون جانسون چشمی، سندرم شوگرن، سوختگی‌های چشمی، آسیب‌های شیمیایی چشم (مانند پاشیدن اسید)، لگ افتالموس (باز ماندن پلک‌ها و‌ بسته نشدن چشم به هر دلیلی مانند فلجی صورت) و غیره اشاره کرد.

واژگان کلیدی این مقاله:
خشکی چشم، لنز اسکلرال، مینی اسکلرال، جدیدترین درمان خشکی چشم، بهترین درمان خشکی چشم، اشک مصنوعی، آرتیلاک، آرتیپیک، خطرات خشکی چشم، استیون جانسون، شوگرن، لنزهای درمانی

مقالات مرتبط

لنز اسکلرال برای چه کسانی مناسب است؟ ۱۹ تیر ۱۴۰۳

لنز اسکلرال برای چه کسانی مناسب است؟

لنزهای اسکلرال برای چه افرادی مناسب است؟

مقالات ادامه مطلب
چگونه از لنز اسکلرال مراقبت کنیم؟ ۳۰ تیر ۱۴۰۳

چگونه از لنز اسکلرال مراقبت کنیم؟

نکات مهم مراقبت و نگهداری لنزهای اسکلرال: هر آنچه باید بدانیم

مقالات ادامه مطلب
لنزهای شارژی شبانه برای کودکان ۲۱ خرداد ۱۴۰۲

لنزهای شارژی شبانه برای کودکان

لنزهای شارژی شبانه (اورتوکی) برای کودکان

مقالات ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لوگو - دکتر اسهرلوس

وب‌سایت رسمی کلینیک تخصصی دکتر اسهرلوس

ارتباط با ما

تمامی حقوق این مجموعه متعلق به دکتر امیر اسهرلوس است.

طراحی وب‌سایت: هورماه