سبد خرید

تغییر رنگ چشم با لنز، لیزر و جراحی

دسته‌بندی

آخرین مقالات

برچسب‌ها

ارتباط با ما

تغییر رنگ چشم با لنز، لیزر و جراحی
۱۰ اسفند ۱۴۰۱
سردبیر
596

بررسی جوانب و مخاطرات انواع روش‌های تغییر رنگ چشم: لنز، لیزر و جراحی

زیبایی و خوشرنگ بودن چشم‌ها از دغدغه‌های دیرینه در انسان‌های تمام دنیا از زمان‌های قدیم بوده است و با پیشرفت تلکنولوژی و تغییر سبک زندگی، این دغدغه پر رنگ تر از گذشته شده است. چشم‌های انسان‌ها فارغ از نژاد و محل زندگی آنها به رنگ‌های قهوه‌ای تیره، قهوه‌ای روشن، خاکستری، آبی و سبز می‌تواند باشد که میزان تراکم رنگدانه‌های ملاتونین در بافت عنبیه چشم نوع رنگ را تعیین می‌کند. رنگ چشم کودکان معمولاً روشن است و با افزایش سن و دریافت تابش‌های نور آفتاب تراکم رنگدانه‌های ملانین در بافت عنبیه افزایش می‌باید و رنگ چشم تیره‌تر می‌شود.‌ معمولاً رنگ چشم افراد در دو چشم، مشابه هم است اما در برخی افراد ممکن است رنگ دو چشم یکسان نباشد برای مثال یک چشم قهوه‌ای و چشم دیگر آبی باشد که به آن «هتروکرومی آیریس» گفته می‌شود. نکته‌ای که بسیار مهم است ارتباط رنگ چشم با سلامتی چشم می‌باشد که به‌طور کلی در چشم‌های تیره نسبت به چشم‌های روشن احتمال خیلی از بیماری‌های خطرناک چشمی کمتر است.‌ بیماری‌های مانند زوال وابسته به سن ماکولا و آب مروارید که از رایج‌ترین علل نابینایی در افراد میانسال و مسن هستند در چشم‌های روشن بسیار رایج‌تر از چشم‌های تیره بروز می‌کنند.‌ بنابراین اهمیت مراقبت‌های نوری و استفاده از کلاه لبه‌دار و عینک آفتابی در افراد چشم روشن به مراتب بیشتر از افراد چشم تیره می‌باشد.‌

روش‌های مختلفی برای تغییر رنگ چشم‌ها وجود دارد که برخی از این روش‌ها بدون مداخلات جراحی و مداخلات داخل چشمی می‌باشد و‌ عوارض خاصی ندارند اما در برخی دیگر که با لیزر یا جراحی انجام می‌گیرد خطرات و عوارض زیادی مطرح می‌باشد و هیچگونه تاییدیه‌ای هم برای انجام آنها وجود نداشته و غیرقانونی نیز هستند. در این مقاله به بررسی اجمالی روش‌های تغییر رنگ خواهیم پرداخت.

۱ – لنزهای رنگی:
لنزهای رنگی متداول‌ترین و بی‌عارضه‌ترین روش تغییر رنگ چشم به شمار می‌آیند. این لنزها در انواع رنگ‌ها و شکل‌های مختلف تولید می‌شوند و تنوع رنگی خیلی بالایی دارند. استفاده از لنزهای رنگی باعث تغییر رنگ چشم استفاده‌کننده می‌شود. رنگ نهایی که با لنز رنگی ایجاد می‌شود قطعا به رنگ چشم خود فرد استفاده کننده بستگی دارد. برای مثال یک لنز آبی روشن در فردی که رنگ چشم قهوه‌ای تیره دارد با فردی که رنگ چشم خاکستری یا قهوه‌ای روشن یا سبز دارد قطعاً یکی نخواهد بود. استفاده از لنزهای رنگی برای تغییر رنگ چشم مزیت‌هایی دارد که در روش‌های دیگر وجود ندارد که شامل موارد زیر است:

– تنوع انتخاب رنگ بسیار زیاد است.

– اگر فرد، ضعیفی چشم هم داشته باشد می‌تواند با لنز اصلاح کند و در واقع از لنزهای طبی رنگی استفاده کند.

– این لنزها اثر دائمی ایجاد نمی‌کند بنابراین اگر فرد از یک رنگ ناراضی باشد می‌تواند لنزهای دیگر را با رنگ‌های دیگر امتحان کند اما در روش‌های دیگر امکانپذیر نیست.

– عوارض خاصی در این روش وجود ندارد سایر روش‌ها عوارض خطرناکی می‌توانند داشته باشند.

– این لنزها کم‌هزینه‌ترین روش هستند و نیاز به جراحی و تجهیزات لیزری ندارند‌.

۲ – لنزهای پروستتیک:
این لنزها دسته‌ای از لنزهای نرم هستند که رنگ مشخصی روی آنها وجود دارد و قسمت پشت لنز کامل کدر است بنابراین روی هر چشمی با هر رنگی گذاشته شوند یک رنگ ثابت دیده می‌شوند. بنابراین رنگ نهایی ایجاد شده توسط آنها ارتباطی به رنگ چشم بیمار ندارد. این لنزها عمدتاً در بیمارانی استفاده می‌شود که نیاز به تغییر ظاهر چشم دارند و برای پوشاندن عیب و نقایص سطح چشم مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای مثال در بیمارانی که دچار کدورت قرنیه هستند ظاهر نامناسب دارند از این لنزها می‌توان استفاده کرد. این لنزها هم نوع شماره دار و هم نوع بدون شماره می‌توانند داشته باشند. توجه شود تنوع رنگی در این لنزها به اندازه لنزهای رنگی نیست.

۳ – استفاده از قطره‌های چشمی:
قطره چشمی مخصوص برای تغییر رنگ هیچ کجای دنیا وجود ندارد. با این حال در برخی از قطره‌های درمانی بیماری‌های چشم که پروستاگلاندین‌ها نامیده می‌شوند و با هدف کاهش فشار چشم در بیماری گلوکوم تجویز می‌شوند اگر طولانی مدت استفاده شوند ممکن است تغییر رنگ به عنوان یک عارضه دیده شود. اما قطعاً استفاده از چنین قطره‌هایی به‌صورت خودسر و برای اهداف زیبایی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود و می‌تواند خطر آفرین باشد.

۴ – استفاده از لیزرهای مخصوص:
تابش نور برخی لیزرها به بافت عنبیه چشم می‌تواند با از بین بردن رنگدانه‌های ملانین طبیعی باعث تغییر رنگ چشم شود‌. تابش این لیزرها تنوع رنگی ایجاد نمی‌کند بلکه فقط می‌تواند چشم را از حالت تیره‌تر به روشن‌تر تبدیل کند. برای مثال از قهوه‌ای تیره به قهوه‌ای روشن یا آبی ممکن است تغییر کند اما برعکس آن امکان‌پذیر نخواهد بود.

تابش این لیزرها حتی در مدت چند ثانیه‌ای هم به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود و عوارض زیادی را می‌تواند همراه داشته باشد. در ضمن تاثیرات ایجاد شده توسط این روش معمولاً دائمی نیست و با گذشت زمان و تابش نور آفتاب ممکن است کامل برگردد. این لیزرها درواقع برای اهداف درمانی در بیماری چشم تولید می‌شوند که در برخی کلینیک‌ها ممکن است برای چنین اهدافی نیز مورد استفاده قرار گیرند که هیچ مجوز و تاییدیه‌ای هم برای انجام وجود ندارد. استفاده از این روش به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

۵ – استفاده از جراحی کاشت عنبیه:
این روش خطرناکترین روش می‌باشد که به روش تغییر رنگ دائمی چشم نیز معروف است. این جراحی بدون هیچگونه مجوز بین‌المللی و کشوری، در برخی از مراکز به طور غیرقانونی انجام می‌شود که خطرات بسیار جدی به دنبال دارد. خطراتی از جمله آسیب و از بین رفتن قرنیه، آب مروارید، آب سیاه و حتی نابینایی در این روش مطرح می‌باشد که خیلی رایج نیز اتفاق می‌افتد. استفاده از این روش به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود و چشم پوشی از خطرات آن برای اهداف زیبایی قطعاً عاقلانه نمی‌باشد.

در نهایت باید گفت که چشمان شما با هر رنگی که باشد ذاتاً زیباست و زیبایی در هر رنگی قابل تعریف است. حال اگر بعضی وقت‌ها دنبال تغییر رنگ چشم خود هستید فقط استفاده از لنزهای رنگی قابل توصیه می‌باشد که آن هم حتماً توسط معاینه‌گر شما باید تجویز شود و زیر نظر استفاده کنید. اکیداً توصیه می‌کنم بینایی چشمان خود را به وسوسه‌های گذرای تغییر رنگ به مخاطره نیندازید. چشم به ظاهر زیبا که بینایی نداشته باشد هیچگونه جذابیتی برای شما و اطرافیان شما نخواهد داشت!

واژگان کلیدی:
تغییر رنگ چشم، رنگ چشم، جراحی رنگ چشم، تغییر دائمی رنگ چشم، لنز رنگی، لنز پروستتیک، جراحی تغییر رنگ، لیزر تغییر رنگ چشم، کاشت عنبیه، جراحی تغییر رنگ عنبیه، قطره‌های تغییر رنگ چشم

مقالات مرتبط

قطره آتروپین برای توقف ضعیفی چشم ۱۱ بهمن ۱۴۰۱

قطره آتروپین برای توقف ضعیفی چشم

قطره‌های آتروپین برای توقف ضعیفی چشم: ضعیفی چشم از نوع نزدیک بینی (myopia) یکی از شایع‌ترین انواع عیوب انکساری چشم است که در فرد دارای این اختلال، فاصله‌های دور را تار مشاهده می‌کند و فاصله‌های نزدیک‌تر را واضح می‌بیند. نزدیک...

مقالات ادامه مطلب
حذف عینک در پیرچشمی ۲۷ بهمن ۱۴۰۱

حذف عینک در پیرچشمی

بررسی انواع روش‌های حذف عینک در پیرچشمی:

مقالات ادامه مطلب
بهترین جراحی برای قوز قرنیه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳

بهترین جراحی برای قوز قرنیه

بررسی انواع جراحی‌های مرتبط با قوز قرنیه

مقالات ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لوگو - دکتر اسهرلوس

وب‌سایت رسمی کلینیک تخصصی دکتر اسهرلوس

ارتباط با ما

تمامی حقوق این مجموعه متعلق به دکتر امیر اسهرلوس است.

طراحی وب‌سایت: هورماه